Παιχνίδια

ΛΟΤΤΟ

(Παιχνίδι με κάρτες από το εκπαιδευτικό κέντρο DOWNS Ed.)

Όταν ένα παιδί μπορεί να ταιριάξει έναν αριθμό αντικειμένων ξεχωριστά π.χ. αυτοκίνητο με αυτοκίνητο, τόπι με τόπι, και μπορεί επίσης να ταιριάξει τα ίδια αντικείμενα με πανομοιότυπες εικόνες, τότε είναι έτοιμο να αρχίσει να εργάζεται με εικόνες μόνο.

Όταν αρχίσει να εργάζεται με εικόνες, να ενθαρρύνετε το παιδί να κάθεται σ’ ένα μικρό τραπέζι (όχι στο πάτωμα) για την δραστηριότητα. Θα γίνει αυτό « η κατάλληλη θέση» για να κάνει πιο επίσημες, δομημένες εργασίες και θα βοηθήσει στο να σηματοδοτεί την έναρξη του χρόνου συγκέντρωσης, και αργότερα το τέλος αυτού του χρόνου όταν θα του επιτρέπεται να φύγει από το τραπέζι.

Ξεκινήστε τα παιχνίδια ΛΟΤΤΟ με μια καρτέλα που έχει μόνο δύο εικόνες και χρησιμοποιείστε ένα σύστημα μάθησης χωρίς λάθη καθόσον το παιδί εξοικειώνεται με τα υλικά και μαθαίνει πώς να ανταποκρίνεται σ’ αυτά. Αυτό σημαίνει στην πραγματικότητα να δείχνετε στο παιδί τι να κάνει. Οι ακόλουθες οδηγίες προτείνουν ένα τρόπο πώς να το κάνετε αυτό:

  1. Βάλτε την καρτέλα πάνω στο τραπέζι.
  2. Καλέστε το παιδί με τ’ όνομά του και μόλις σας κοιτάξει, λέτε «κοίτα» και του δείχνετε την πρώτη εικόνα ονομάζοντάς την με μια μόνο λέξη π.χ. «τόπι». Κάντε το ίδιο με την δεύτερη εικόνα.
  3. Μετά κρατείστε τις δυο κάρτες που είναι να ταιριάξετε, γυρισμένες ανάποδα (α) και πείτε «διάλεξε». Μετακινείτε μπροστά την κάθε μία καθώς λέτε « αυτήν ή αυτήν;»(β)
  4. Γυρίζοντας την κάρτα κανονικά, (ίσως πρέπει να δείξετε στο παιδί πώς να το κάνει στην αρχή αυτό), λέτε «τι είναι αυτό;» μετά δείχνετε την εικόνα και την ονομάζετε με μία μόνο λέξη.
  5. Μετά λέτε «βάλε την μαζί με…» και δείχνετε από την κάρτα στην εικόνα της καρτέλας με την οποία ταιριάζει.
  6. Οδηγήστε το χέρι του παιδιού να ταιριάξει τις εικόνες και να τις ονομάζει πάλι την ώρα που το κάνει αυτό. Επαινέστε το παιδί άμεσα ώστεο έπαινος να συνδεθεί με την πράξη του.
  7. Κάντε το ίδιο για την δεύτερη εικόνα.
  8. Όταν ταιριάξτε και τις δυο εικόνες, δείξτε και ονομάστε την κάθε μία πάλι.
  9. Απομακρύνουμε και τις δυο εικόνες λέγοντας «πάνε» και μετά επαναλαμβάνουμε όλη τη ρουτίνα άλλη μια φορά.
  10. Ενθαρρύνουμε το παιδί να «μαζέψει» τις εικόνες μέσα σε ένα δοχείο ή σε μια θήκη με φερμουάρ και επιτρέπουμε να κατέβει.

Παίξτε αυτό το παιχνίδι σε καθημερινή βάση.

ΛΟΤΤΟ

(α) Όταν κρατάμε τις κάρτες γυρισμένες ανάποδα βοηθάει ώστε να αναπτυχθεί μια περιέργεια και να δώσουμε στο παιδί κίνητρο να θέλει να κοιτάξει και μετά να ανταποκριθεί.

(β) Αρχικά πιθανόν το παιδί να απλώσει να πάρει και τις δυο κάρτες μαζί. Απομακρύνετε και τις δυο και πείτε « όχι» και πάλι «αυτήν εδώ ή αυτήν» μετακινώντας μια-μια με τη σειρά όπως πριν, ενθαρρύνοντας να ανταποκριθεί σε μία μόνο. Αν είναι απαραίτητο, όταν παρουσιάζετε για πρώτη φορά αυτή τη δραστηριότητα της επιλογής, μετά από δύο προσπάθειες, κρατήστε μόνο μία κάρτα προς τα μπροστά ώστε να επιλέξει αυτήν και να ξεκινήσει το παιχνίδι του ΛΟΤΤΟ.

Βοήθεια

Σταδιακά μειώνετε το ποσοστό βοήθειας που δίνετε. Μετά από περίπου τρεις μέρες όταν φτάσετε στο βήμα Νο.5 δείξτε την εικόνα που ταιριάζει αλλά μην καθοδηγείτε το χέρι του παιδιού. Όταν το παιδί τα ταιριάξει έτσι με επιτυχία για 2-3 μέρες, μειώστε τη βοήθεια περισσότερο δείχνοντας πάλι από την μια κάρτα στην αντίστοιχη εικόνα της καρτέλας καθώς λέτε «βάλε μαζί..» αλλά μη συνεχίζετε να δείχνετε. Μετά από την επιτυχία σε αυτό για 2-3 μέρες μη δείχνετε καθόλου.

Όταν το παιδί μπορεί να ταιριάξει δύο πανομοιότυπες εικόνες ανταποκρινόμενο στην προφορική μόνο οδηγία «βάλε μαζί με…» χωρίς άλλη βοήθεια, τότε αρχίζει να αναγνωρίζει την οπτική ομοιότητα των εικόνων.

Αν ανακαλύψετε ότι το παιδί βρίσκει δυσκολία στο ταίριασμα σε κάπιο στάδιο, επιστρέψτε στο προηγούμενο βήμα και δουλέψτε το πάλι μέχρι να πετύχει άλλη μια φορά.

Να θυμάστε ότι όλα τα παιδιά μαθαίνουν με διαφορετικό ρυθμό. Μερικά παιδιά ανταποκρίνονται σε 2-3 μέρες ενώ άλλα χρειάζονται περισσότερο.

Για να επεκτείνετε αυτή τη δραστηριότητα, παρουσιάστε μια διαφορετική καρτέλα. Δουλέψτε τα βήματα από το 1-5 πάλι και μετά χρησιμοποιείστε μόνο τη βοήθεια με το να δείχνετε χωρίς να καθοδηγείτε το χέρι.

Σταδιακά μειώστε και τη βοήθεια του δειξίματος μέχρι το παιδί να μπορεί να ανταποκρίνεται στο «βάλε μαζί..» χωρίς περαιτέρω βοήθεια. Πάντα να δίνετε επαίνους με αφθονία για κάθε καλή ανταπόκριση.

ΛΟΤΤΟ (4 εικόνες)

Όταν η καρτέλα του ΛΟΤΤΟ με τις δύο εικόνες γίνει εύκολη προχωρήστε σε καρτέλα με 4 εικόνες. Ως τότε προφανώς δεν θα χρειάζεται να προτρέπετε με σωματική επαφή, αλλά θα χρησιμοποιείτε ακόμη τα άλλα βήματα., π.χ.

I. Να δείχνετε από την κάρτα στην αντίστοιχη εικόνα που ταιριάζει στην καρτέλα.

II. Να δείχνετε αρχικά καθώς λέτε «βάλε μαζί» αλλά μετά να απομακρύνετε το δάκτυλο που δείχνει.

III. Να μη δείχνετε καθόλου.

Όταν έχει φτάσει στο 3ο βήμα, την ώρα που γυρίζει την κάρτα να λέτε «τι είναι αυτό;» Μετά ονομάστε το με μία μόνο λέξη π.χ. «φλυτζάνι».

Μετά ψάχνοντας με το δάκτυλο γύρω από την κάρτα λέτε «πού είναι το φλυτζάνι;» Αποσύρετε το δάκτυλο και του ζητάτε «βάλε το φλυτζάνι με το φλυτζάνι».

Να δίνετε πολλούς επαίνους και να ονομάζετε πάλι όταν το παιδί τα ταιριάζει.

Κάντε το ίδιο για κάθε μία μέχρι να ταιριάξει και τις τέσσερις.

Επιλογή

Όταν το παιδί μπορεί να ταιριάξει διαφορετικά σετ τεσσάρων εικόνων ΛΟΤΤΟ χωρίς βοήθεια να του δείχνουμε, σημαίνει ότι αναγνωρίζει την οπτική ομοιότητα των εικόνων και τώρα είναι έτοιμο να μάθει ξεχωριστά τα ονόματα των διαφορετικών αντικειμένων. Μπορούμε να αρχίσουμε να του ζητάμε να επιλέγει ξεχωριστά τις εικόνες όταν τα μαζεύουμε. Συχνά βοηθάει το να έχουμε ένα συγκεκριμένο δοχείο μέσα στο οποίο να τα μαζεύουμε.

  1. Πείτε, «Ας τα μαζέψουμε» (το παιδί θα ξέρει τότε ότι το τέλος έρχεται).
  2. Καλέστε το παιδί με τ’ όνομά του και περιμένετε για οπτική επαφή ώστε να ξέρετε ότι το παιδί σας ακούει. Επαναλάβετε τ’ όνομά του αν είναι απαραίτητο. Μόλις έχει οπτική επαφή ονομάστε την εικόνα μονολεκτικά, π.χ. «αυτοκίνητο», μετά προχωράτε στο «πού είναι το αυτοκίνητο;» Με το δάκτυλο ψάχνετε γύρω από την κάρτα ενώ επαναλαμβάνετε «πού είναι το αυτοκίνητο;»

Στην αρχή όταν το παιδί μαθαίνει πώς να επιλέγει , μπορεί να χρειαστεί να ρωτάτε και μετά να δείχνετε, όσο μαθαίνει τι είναι αυτό που θέλετε να κάνει.

  1. Ονομάστε πάλι καθώς το παιδί παίρνει την κάρτα που ζητήσατε και επαινέστε το με ενθουσιασμό που τα μαζεύει.

Αν επιλέξει λάθος , λέτε «όχι», βάζετε στη θέση της την λανθασμένη κάρτα, επαναλαμβάνετε την ερώτηση και δείχνετε αυτή τη φορά, ώστε να έχει επιτυχία στη δεύτερη προσπάθεια.

Κάνετε εξάσκηση στο παιχνίδι ΛΟΤΤΟ σε καθημερινή βάση και χρησιμοποιείτε την ίδια καρτέλα μέχρι το παιδί να μπορεί με επιτυχία να ταιριάζει και τις 4 εικόνες χωρίς βοήθεια. Μετά παρουσιάστε μια καινούρια καρτέλα, είτε αμέσως ή μετά από ένα σύντομο διάλειμμα.

Ηλιαχτίδα

Διαδόχου Παύλου 17, 15452 Ψυχικό Αθήνα
Τηλ.210 6713949
Fax.210 6743033
e-mail: info@iliaktida.gr

Λίστα Ενημέρωσης

Συμπληρώστε τα στοιχεία σας αν επιθυμείτε να σας ενημερώνουμε για τις δραστηριότητες ή τα νέα μας

Αναζήτηση

Αναζητήστε ανάμεσα στα κείμενα που υπάρχουν στην ιστοσελίδα μας