Κινητικές Δεξιότητες

Παιχνίδια και δραστηριότητες για την ανάπτυξη των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων

Μετάφραση Κόκκαλη Μαρία από το βιβλίο “Fine motor skills in children with Down syndrome-a guide for parents and professionals”, Maryanne Bruni, Woodbine house 1998.


Στόχοι και αντικείμενα/ δραστηριότητες:

0-2 ετών

1.Παρατήρηση χεριών.- Κρεμάμε παιχνίδια για να τα πιάνει. Μετακινεί τα χέρια στο οπτικό πεδίο.

2.Να απλώνει χεράκια για να πιάσει και να κρατήσει.- Κουδουνίστρες, παιχνίδια με χερούλια για να τα κρατήσει και να τα κουνάει. Κινεί τον βραχίονα ολόκληρο και αποκτά σταθερότητα.

3.Κράτημα στην παλάμη. Εξερεύνηση με τις αισθήσεις.- Παιχνίδια ασφαλή για να βάζει στο στόμα.

4. Πέρασμα αντικειμένου από χέρι σε χέρι. Να δουλεύουν και τα δυο χέρια μαζί.- Παιχνίδια με λαβές ή που να μπορεί να τα κρατήσει με τα δυο χέρια μαζί.

5.Κράτημα στην παλάμη στο πλευρό του αντίχειρα, χρήση δακτύλων για πιάσιμο.- Κύβους/ δοχείο, βάση με μεγάλες υποδοχές για πασσάλους.

6.Να τοποθετεί τα παιχνίδια κάτω, να αφήνει.- Πασσάλους, κώνο με δακτυλίους.

7.Χρήση και των δυο χεριών στο παιχνίδι.- να χειρίζεται απλά παιχνίδια π.χ. χάντρες που αποσπώνται, Duplo, παιχνίδια-πίνακες δραστηριοτήτων για τον συντονισμό των χεριών. Να τραβά για να αποσπάσει και να βάζει πάλι μαζί.

8.Μεμονωμένες κινήσεις των δακτύλων.- Αίσθηση των δακτύλων, να δείχνει και να βάζει τα δακτυλάκια σε τρυπούλες. – Βιβλία με σκληρό εξώφυλλο, με μαλλί, κορδέλες και παιχνίδια με τρυπούλες.

9.Να μετακινεί και να στριφογυρίζει αντικείμενα μα τα χέρια. Συντονισμός δακτύλων και κίνηση καρπού.- Παζλ που τα κομμάτια μπαίνουν μέσα σε ενσφηνώματα, κουβαδάκια με τρύπες για να μπάζει αντίστοιχα σχήματα.

2-4 ετών

1.Ακριβή τοποθέτηση αντικειμένων.- Κυβάκια, δακτυλίους για τοποθέτηση σε κώνο, ενσφηνώματα/ πάσσαλοι σε βάση πλαίσιο.

2. Λαβή με τη χρήση αντίχειρα και δείκτη.- Να μαζεύει και ν’ αφήνει μικρά αντικείμενα: σταφίδες, κορνφλέϊκς, κομμάτια παζλ με λαβές.

3. Στροφή καρπού.- Δραστηριότητες με νερό ή χώμα ή όσπρια, αλεύρι κ.α. να χύνει, να μεταφέρει από ένα δοχείο σε άλλο και με χρήση κουταλιού. Τοποθέτηση αντικειμένων στην παλάμη ή κρεμοσάπουνο για παράδειγμα.

4.Πιάσιμο μαρκαδόρου.- Να χρωματίζει, να τραβάει γραμμές με μαρκαδόρους ή με κερομπογιές. Χοντρές στην αρχή.

5.Ανάπτυξη της χρήσης του κυρίαρχου χεριού και συντονισμός χεριών.- Δραστηριότητες που χρειάζεται να δουλέψουν και τα δυο χέρια αλλά το κάθε χέρι να κάνει κάτι διαφορετικό π.χ. να περάσει χάντρες σε κορδόνι, χοντρές στην αρχή.

6.Κίνηση δακτύλων μεμονωμένα, δυνάμωμα για χειρισμό αντικειμένων.- Πλαστελίνη: να φτιάχνει φιδάκι, μπαλάκια, να κόβει μικρά κομματάκια. Βιβλία με εικόνες κρυμμένες, δακτυλομπογιές, ψαλίδι.

5-8 ετών

1.Τριποδική λαβή (με 3 δάκτυλα) προγραφικές δραστηριότητες, να τραβάει γραμμές σε ορισμένη κατεύθυνση και να χρωματίζει μέσα σε πλαίσιο.- Κιμωλίες σε πίνακα, μαρκαδόρους, κερομπογιές, πινέλα. Βιβλία για ζωγράφισμα, προγραφικές δραστηριότητες.

2.Στροφή καρπού και να κρατά στη χούφτα αντικείμενα.- Πορτοφόλι, να αδειάζει κέρματα στην παλάμη. Μικρά μπουκάλια και βαζάκια, παιχνίδι με κλειδιά να στρίβει.

3. Να πιάνει με ακρίβεια και ν’ αφήνει με ακρίβεια και ταχύτητα (πιο αυτόματα).- Μικρότερες χάντρες, κέρμα σε κουμπαρά, μανταλάκια, μικρά Lego.

4.Κυρίαρχο χέρι, βοηθητικό χέρι.- Δραστηριότητες με κορδόνι και χάντρες, ίχνη με stencils βιβλία με αυτοκόλλητα, καλειδοσκόπια, παιχνίδια με κατασκευές.

5.Έλεγχος κινήσεων δακτύλων.- Μικρά μπαλάκια με πλαστοζυμαράκι, ξύσιμο μολυβιού, χειρισμό μικρών παιχνιδιών όπως τα play Mobil ανθρωπάκια , να κουμπώνει τα χριτς-χρατς, φερμουάρ, κουμπιά να σχεδιάζει μικρούς κύκλους , ψαλιδάκι να κόβει γωνίες και καμπύλες.- κίνηση κάθε δάκτυλου ανεξάρτητα, ικανότητα να περιστρέφει αντικείμενα στο χέρι χωρίς να το υποστηρίζει απέναντι στο σώμα του.

9-12 ετών

1.Αυτόματη και γρήγορη, ανεξάρτητη κίνηση δακτύλων/ ακριβή έλεγχο λεπτών κινήσεων για λειτουργικές δραστηριότητες.- να βάζει καρφίτσες με χοντρό κεφάλι σε χαρτόνι, να ανοιγοκλείνει μεγάλες παραμάνες, να δένει κόμπο το κασκόλ ή σκληρά κορδόνια παπουτσιών, να ενώνει στρίβοντας το σύρμα πίπας, να ανοιγοκλείνει σούστες, να κόβει κομμάτια σελοτέιπ, να διπλογυρίζει με λαστιχάκι κάρτες, να βάζει συνδετήρες σε χαρτόνι.

2.Καλό χειρισμό αντικειμένων μέσα στο χέρι/ ανάπτυξη όλων των μυών του χεριού.- να βάζει κέρματα σε κουμπαρά παίρνοντας ένα-ένα από την παλάμη με το ίδιο το χέρι, να ανακατεύει κάρτες, να πλέκει σκληρά κορδόνια ή σύρματα πίπας, να γυρίζει αλλιώς το μολύβι στο χέρι (π.χ. για να σβήσει με τη γόμα του μολυβιού) χωρίς τη βοήθεια του άλλου χεριού.

3. Αυτόματο οπτικο- κινητικό συντονισμό/ ανάπτυξη δεξιοτήτων γραπτής επικοινωνίας.- βιβλία με τελείες να τις ενώνει, γραφή, ζωγραφική, σχέδιο. Με το ψαλίδι να κόβει μικρά σχήματα, καλλιτεχνικές δραστηριότητες (χειροτεχνία).

Ηλιαχτίδα

Διαδόχου Παύλου 17, 15452 Ψυχικό Αθήνα
Τηλ.210 6713949
Fax.210 6743033
e-mail: info@iliaktida.gr

Λίστα Ενημέρωσης

Συμπληρώστε τα στοιχεία σας αν επιθυμείτε να σας ενημερώνουμε για τις δραστηριότητες ή τα νέα μας

Αναζήτηση

Αναζητήστε ανάμεσα στα κείμενα που υπάρχουν στην ιστοσελίδα μας